
جشنواره روستایی شو
روستا برای نوآوری، نوآوری برای روستا
معرفی جشنواره
جشنواره روستایی شو با رویکردی اجتماعی-اقتصادی به معرفی نوآوری در روستا میپردازد و شرکت کنندگان در جشنواره، نوآوریهای خود را در قالب فیلم و ویدئو به دبیرخانه جشنواره ارسال نموده و آثار ایشان در کمیته علمی جشنواره مورد بررسی و امتیاز دهی بر اساس شاخصهای تعیین شده قرار میگیرد. جشنواره در قالب یک رویداد یک روزه با حضور شرکت کنندگان از سراسر کشور و ذینفعان اصلی از بخش دولتی، غیردولتی، دانشگاهی، رسانه و جامعه محلی برگزار خواهد شد. در این رویداد افراد و گروههای منتخب به منظور معرفی بیشتر خود و نوآوریهایی که به آن پرداختهاند در به ایراد سخنرانی پرداخته و در انتهای جشنواره جوایز در نظرگرفته شده، به ایشان تقدیم میگردد. همچنین در این رویداد از یک روستا به عنوان روستای نوآور و یک دهیار به عنوان دهیار نوآور تقدیر به عمل خواهد آمد.

اهداف جشنواره روستایی شو
- شناسایی و معرفی روشهای نوآورانه و ایده های نوین مبتنی بر تجارب و خلاقیت افراد
- شناسایی و معرفی شاخه های دانش بومی روستایی، مبتنی بر کهن الگوهای متناسب با اقلیم و سازگار با پایداری منابعطبیعی و محیط زیست
- ترویج و انتشار نوآوری ها، تجربیات و ایده های شرکت کنندگان در جشنواره به عنوان الگوهای موفق برای بهره برداری سایر ذینفعان
- ارتقاء منزلت روستایی و روستانشینی از طریق اهمیت بخشی به افراد خلاق، نوآور و موفق روستایی
- ترغیب رویکردهای مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق معرفی برندهای حامی جشنواره به جامعه بعنوان برندهای دارای مسئولیت اجتماعی
شرکت کنندگان در جشنواره:
- روستاییان نوآور
- روستاهای نوآور
- دهیاران نوآور


دعوت از حامیان روستا
کانون تکرا برای اجرای “جشنواره روستایی شو” نیازمند همکاری و مساعدت ذینفعان مختلف است مانند:- سازمانهای دولتی که در روستا نقش دارند
- دانشگاههایی که رسالت خود را ارتباط با روستا و تربیت نیروی متخصص ارائه دهنده در روستا قرار داده اند
- بخش خصوصی که بطور مستقیم در چرخه بازار روستا نقش دارد
- کارآفرینان روستایی
- سمنهای فعال در حوزه روستا
- کلیه رسانههای مکتوب و دیجیتال
جشنواره روستایی شو، شاخص های ارزیابی آثار دریافتی روستایی نوآور
ملاحظات فناوری نوآوری
- اصالت نوآوری (اصیل بودن نوآوری، بومی سازی نوآوری وارداتی، یا صرفا کپی برداری )
- ماهیت نوآوری (اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، محیط زیستی)
- نوآوری در زنجیره ارزش (تامین نهاده ها، فرآیند تولید، محصول، توزیع، بازاریابی و فروش)
- دانش به کار رفته در نوآوری (مبتنی بر دانش نوین، توجه به دانش بومی)
- سادگی نوآوری (از لحاظ اجزا/ ارکان تشکیل¬دهنده)
- کم هزینه بودن نوآوری
- سهولت تکرار و تعمیم نوآوری
- استفاده پایدار از مواد اولیه موجود در روستا
- نوآوری مبتنی بر اقتصاد سبز (بوم سازگار و بوم پایه)
- دامنه نفوذ نوآوری (در سطح فردی، در سطح جامعه محلی، در سطح ملی)
- تداوم و پایداری نوآوری
ملاحظات اجتماعی و فرهنگی
- توجه به میراث ناملموس روستایی و حفظ ارزش¬ها و اصالت¬های فرهنگی و اجتماعی
- جلب مشارکت جامعه محلی
- توجه نوآوری به گروه¬های ویژه در جامعه (معلولین، زنان، کودکان، سالمندان)
- کیفیت و سبک ارایه خدمات (حضوری و یا اینترنتی)
- توجه به گروه های ویژه در جامعه (بعنوان مثال، معلولین، زنان و دختران، اقلیت ها و ...) نظیر کارآفرینی اجتماعی
ملاحظات اقتصادی
- اشتغالزایی محلی نوآوری (خود اشتغالی، کارآفرینی)
- تولید محور بودن نوآوری
- توجه به اصول بازاریابی، بسته¬بندی، برندسازی
- داشتن پتانسیل صادرات
ملاحظات مکانی
- محرومیت منطقه (جزء فهرست مناطق محروم و کمتر توسعه یافته قرار دارد)
لطفا در هنگام تهیه فیلم نوآوری خود، به سوالات زیر پاسخ دهید
1استان، شهرستان و روستای خود را معرفی نموده سپس به معرفی خود بپردازید.
2نوآوری خود را معرفی کنید ( با اعلام فعالیت تولید محصول یا خدمتی روستایی که در آن نوآوری داشته اید).
3نیازی که باعث ایجاد این نوآوری شد چه بوده است؟ چرا به نوآوری روی آوردید؟
4از نظر شما تاثیرات افتصادی، اجتماعی و یا محیط زیستی نوآوری ای که انجام داده اید چیست؟( تاثیرات این نوآوری میتواند در خانواده، طایفه، اقوام و یا کل روستا باشد).
5برای آینده چه برنامه ای دارید؟ در آینده پیش روی شما، همراه کردن دیگران چه نقشی دارد؟ آیا همدل کردن دیگران با نوآوری خود، تلاش بیشتر، روی آوردن به کار تیمی و مشارکتی، الگوسازی و معرفی نوآوری در این آینده وجود دارد؟
روش تهیه فیلم از نوآوری های روستایی
1. فیلم های خود را حداقل در یک دقیقه و حداکثر در سه دقیقه تهیه بفرمایید.
2. خواهشمند است جهت تهیه فیلم خود از دوربینی استفاده نمایید که کیفیت فیلمبرداری بهتری دارد.
3. تنظیمات فیلمبرداری دوربین موبایل خود را بصورت اتوماتیک (Auto) نگه دارید.
4. برای تهیه فیلم خود، حتما دوربین را در حالت افقی نگه دارید.
5. زاویه دید دوربین نسبت به گوینده و یا محیطی که نوآوری را در آن نشان می دهید، کامل و واضح باشد.